Artículo: “Sé el cambio que quieres ver”: Ram Devineni y el espectáculo mediático de Priya’s Shakti

  • “Bring about the change we want to see”: Ram Devineni and the media spectacle of Priya’s Shakti

  • Tipo Artículo de revista académica
    Autor Ayesha Vemuri
    Autor Sailaja Krishnamurti
    Resumen In this paper we offer a critical analysis of the media discourse around an anti-sexual violence comic book, Priya’s Shakti (2013), which tells the story of a victim of gang rape who becomes an unlikely “superhero” in a crusade to end sexual violence. The comic was created by an Indian American filmmaker, Ram Devineni, in response to the horrific gang rape and murder of a young woman in New Delhi in 2012 (the Nirbhaya case). Positioning a rape victim from rural India as a protagonist with power, it was widely applauded as a means of changing the disempowering discourse surrounding victim-survivors of sexual violence. However, we argue, the comic does not actually center Priya’s experience, and instead renders Priya as marginal in her own story. Although the comic is marketed as promoting women’s agency, in media coverage, Devineni is foregrounded as the agent of change. He is positioned as the perfect diasporic masculine saviour, both respectful of traditional culture and adequately progressive, educated, and modernized. The media spectacle of Priya’s Shakti thus participates in a discursive move to replace the “White saviour” with a proxy—the diasporic Hindu masculine saviour—whilst keeping the underlying structures of both Hindu patriarchal power and US imperialism in place.

    En este artículo ofrecemos un análisis crítico del discurso mediático en torno a un cómic contra la violencia sexual, Priya’s Shakti (2013), que cuenta la historia de una víctima de violación en grupo que se convierte en un improbable “superheroina” en una cruzada para acabar con la violencia sexual. El cómic fue creado por el cineasta indio estadounidense, Ram Devineni, en respuesta a la horrible violación en grupo y asesinato de una mujer joven en Nueva Delhi en 2012 (el caso Nirbhaya). Posicionar a una víctima de violación de la India rural como protagonista con poder, fue ampliamente aplaudido como un medio para cambiar el discurso desempoderador que rodea a las víctimas-supervivientes de violencia sexual. Sin embargo, argumentamos, el cómic en realidad no se centra en la experiencia de Priya y, en cambio, hace que Priya sea marginal en su propia historia. Aunque el cómic se comercializa como una agencia de promoción de la mujer en los medios de comunicación Devineni se destaca como el agente del cambio. Está posicionado como el perfecto salvador masculino de la diáspora, respetuoso de la cultura tradicional y adecuadamente progresista, educado y modernizado. El espectáculo mediático de la Shakti de Priya participa así en un movimiento discursivo para reemplazar al “salvador blanco” con un representante, el salvador masculino hindú de la diáspora, mientras mantiene en su lugar las estructuras subyacentes tanto del poder patriarcal hindú como del imperialismo estadounidense.

    Fecha 2022-08-04
    Idioma en
    Título corto “Bring about the change we want to see”
    Catálogo de biblioteca Taylor and Francis+NEJM
    URL https://doi.org/10.1080/14680777.2022.2108480
    Accedido 20/9/2022 8:58:59
    Adicional Publisher: Routledge _eprint: https://doi.org/10.1080/14680777.2022.2108480
    Páginas 1-19
    Publicación Feminist Media Studies
    DOI 10.1080/14680777.2022.2108480
    ISSN 1468-0777
    Fecha de adición 20/9/2022 8:58:59
    Modificado 20/9/2022 10:00:32

    Etiquetas:

    • Estudios de género
    • Priya’s Shakti
    • Ram Devineni

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Vemuri, A., & Krishnamurti, S. (2022). “Bring about the change we want to see”: Ram Devineni and the media spectacle of Priya’s Shakti. Feminist Media Studies, 1-19. https://doi.org/10.1080/14680777.2022.2108480

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