Artículo: Gubernamentalidad y propaganda en el cómic: Mighty Man, el superhéroe negro del apartheid

Governmentality and comic propaganda: Mighty Man, the black superhero of apartheid / Gubernamentalidad y propaganda en el cómic: Mighty Man, el superhéroe negro del apartheid

Tipo Artículo de revista académica
Autor Daniel Hammett
Resumen Recent years have seen growing academic interest in the proliferation of a distinct genre of African superheroes. There is, however, a much longer – and at times, problematic – history of superheroes in and from Africa, a history often heavily infused with colonial and imperial ideology. Using the 1970s South African Mighty Man comic book series, this article highlights how popular culture and media can be used as covert and mundane tool of governmentality. Mighty Man can be understood as a technique of power deployed in service of the apartheid regime’s philosophy of separate development, illustrating the use of popular culture as a technology of (colonial) governmentality. The landscapes, narratives and additional content of Mighty Man were used in efforts to instil and frame a conduct of conduct amongst Black subjects – both in accepting separate development and the apartheid government, and in framing the everyday practices and dispositions that would allow for governing at a distance by the white minority regime. Mighty Man provides a powerful example of state-commissioned, covert comic propaganda which was indelibly framed by government policy and an ambition to create and impose a set of values and ideals around the dispositions, behaviour and actions of Black subjects. Ultimately, Mighty Man embodied a segregationist fantasy in which the absence of non-Black characters both denied the possibility of inter-racial contact and normalised social and spatial segregation – as well as class-based aspirations – while simultaneously promoting the conduct of conduct amongst subjects that would maintain these divisions. Through the construction of moral township landscapes, the Mighty Man series not only sought to regulate the conduct of the colonised subject through the condemning of ‘immoral’ behaviours but also attempted to offer illusory hopes of aspiration and freedom.

Los últimos años han visto un creciente interés académico en la proliferación de un género distintivo de superhéroes africanos. Sin embargo, existe una historia mucho más larga, y en ocasiones problemática, de los superhéroes en y desde África, una historia a menudo fuertemente infundida con la ideología colonial e imperial. Utilizando la serie de historietas de Mighty Man sudafricano de la década de 1970, este artículo destaca cómo la cultura popular y los medios pueden usarse como una herramienta encubierta y mundana de gobierno. Mighty Man puede entenderse como una técnica de poder desplegada al servicio de la filosofía de desarrollo separado del régimen del apartheid, que ilustra el uso de la cultura popular como una tecnología de gubernamentalidad (colonial). Los paisajes, las narrativas y el contenido adicional de Mighty Man se utilizaron en un esfuerzo por inculcar y enmarcar una conducta de conducta entre los súbditos negros, tanto para aceptar el desarrollo separado y el gobierno del apartheid, como para enmarcar las prácticas y disposiciones cotidianas que permitirían gobernar en una distancia por el régimen de la minoría blanca. Mighty Man proporciona un poderoso ejemplo de propaganda encubierta encargada por el estado en forma de cómic que fue indeleblemente enmarcada por la política del gobierno y la ambición de crear e imponer un conjunto de valores e ideales en torno a las disposiciones, el comportamiento y las acciones de los súbditos negros. En última instancia, Mighty Man encarnó una fantasía segregacionista en la que la ausencia de personajes no negros negaba la posibilidad de contacto interracial y normalizaba la segregación social y espacial, así como las aspiraciones basadas en la clase, al mismo tiempo que promovía la conducta entre los sujetos. que mantendría estas divisiones. A través de la construcción de paisajes morales de municipios, la serie Mighty Man no solo buscó regular la conducta del sujeto colonizado mediante la condena de comportamientos “inmorales”, sino que también intentó ofrecer esperanzas ilusorias de aspiración y libertad.

Fecha 2022-11-01
Idioma en
Título corto Governmentality and comic propaganda
Catálogo de biblioteca ScienceDirect
URL https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0962629822001561
Accedido 23/9/2022 8:25:17
Volumen 99
Páginas 102742
Publicación Political Geography
DOI 10.1016/j.polgeo.2022.102742
Abrev. de revista Political Geography
ISSN 0962-6298

 

Hammett, D. (2022). Governmentality and comic propaganda: Mighty Man, the black superhero of apartheid / Gubernamentalidad y propaganda en el cómic: Mighty Man, el superhéroe negro del apartheid. Political Geography, 99, 102742. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2022.102742

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